100 askelta, 7 kulmaa -näyttely 2.-18.6.

Avajaiset 1.6. klo 18-20

Maanantaina 1.6.2015 avautuu Kameraseuran galleriassa Helsingissä yhteisöprojektina toteutettu valokuvanäyttely 100 askelta, 7 kulmaa. Arjen keskellä oma lähiympäristö näyttää joskus tylsältä. Tässä näyttelyssä seitsemän kuvaajaa lähti tarkastelemaan kotikulmiaan sekä pohtimaan kodin ja lähiympäristön merkitystä.

Kun omaa lähiympäristöään seuraa pitkään ja tarkasti, siitä paljastuu uusia asioita. Valokuvaamiseen keskittymisen kautta ihmisen oleminen ajassa ja paikassa muuttuu. Kuvaajien kotikulmilta paljastui arjen pieniä mysteerejä, rosoisuutta ja yllättävää kauneutta. Arkisesta ympäristöstä löytyi myös omasta elämästä poikkeavia todellisuuksia, joissa harvat vierailevat. Tällaista toisten todellisuutta edustavat muun muassa nuorisokoti ja sen arki sekä turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus ja sen seinien sisään kätkeytyvät tarinat. Kotikulma voi olla myös henkinen tila, joka löytyy jostakin tutusta elementistä, vaikkapa veden ääreltä.

Työryhmä muodostui syksyllä 2011 Kameraseuran kurssilla, jonka aikana toteutettu näyttely oli esillä Kamera-galleriassa ja Docrates-sairaalassa vuonna 2012. Hedelmällisen yhteistyön innoittamana osa ryhmän jäsenistä jatkoi työskentelyä yhdessä. Tämä on ryhmän kolmas näyttely. Opettelemme valokuvallista ilmaisua seuraamalla toistemme työskentelyä ja kommentoimalla toistemme kuvia.

Näyttelyn kuvaajat: Ossi Hakanen, Henna Ikäheimo, Anna Kuokkanen, Helena Perhonen, Eija Pohjansaari, Anne Stolt ja Juha Vakkilainen.

Lisätiedot ja näyttelykuvia viestimille
Lisätietoja antaa Anna Kuokkanen (anna.kuokkanen@gmail.com/040 7399391).

100askelta7kulmaaFB