Eddie Ilesin näyttely 7.-30.11.2012

Eddie Iles: Henkilökohtainen / Personal Kamera-galleriassa 7.–30.11.2012

Avajaiset tiistai 6.11.2012 klo 18.00  –  TERVETULOA

Eddie itse paikalla Isänpäivän aattona la 10.11. klo 16.30–19.00 ja ke 14.11. klo 15.00–19.00.

Suomi kutsui

”Vuonna 2001 sain idean kuvata kaltaisiani ihmisiä perheineen, monista eri maista kotoisin olevia ihmisiä, jotka ovat asettuneet Suomeen. Annoin kuvakokoelmalle nimen Suomi kutsui.

Suomi kutsui -kokoelmaani laajensin kattamaan seuraavankin sukupolven. Niinpä maahanmuuttajien lapset olivat kohteina vv. 2005/6.

On hyvin iloinen asia, että Helsinki tarjosi foorumin nykyisin niin ajankohtaiselle maa­hanmuuttoteemalle ja minun teoksilleni Pää & sydän -juhlanäyttelyn yhteydessä 2012 alussa. Löysin ilok­seni uusia kuvauskohteita, jotka olivat halukkaita astumaan valokeilaan antamalla luvan laittaa muotokuviaan näytteille Virka-galleriassa Kaupunkitalossa, ja nyt Kamera-galleriassa.”

Finland beckoned exhibition

“In 2001 I hit on the idea to picture people like myself and their families, that is settlers in Finland who had come from a variety of countries. And, I called it Finland Beckoned.

Eventually I extended Finland Beckoned to the II Gene­ration. Thus settlers’ children were the theme during 2005/6.

I am very glad that in 2012 Helsinki has given both the very current subject of immigration and my work a platform alongside the Head and Heart jubilee exhibition. Gladly I found new subjects willing to share the “spotlight” by allowing me to display their portraits at the Virka gallery in the City Hall and now at Kamera gallery.”

ISÄT

”ISÄT -osio on valikoima osuudestani ISÄ-näyttelystä joka Persona -ryhmän kanssa toteutettiin Jugendsaliin 17.10.2007–13.1.2008. Osioni nimi oli Isyyden ilo. Siinä on vanhin poikani Matthew uuden isyyden myötä kuvattu ”olemme raskaana” asenteella ja sateenkaari-isä Kimin samoin uuden isyyden tilanne. Kimin tytär asuu pääasiallisesti äitinsä luona, ja Kimillä on säännöllinen yhteishuoltajuus.”

Eddien tausta

”Ihmiset ovat aina olleet mielenkiintoinen aihe minulle. Teinivuosinani kiinnostuin valokuvauksesta, ja kuvauskohteinani olivat enimmäkseen oma ystäväpiirini sekä julkinen toiminta Maltalla. Lähdin Englantiin v. 1965 ja ystäväni antoivat minulle jäähyväislahjaksi Instamatic-kameran, jota käytin usein. Harrastus jatkuu edelleen, jopa intensiivisempänä sen jälkeen kun muutimme Suo­meen v. 1974, ja kun liityin Kameraseuraan v. 1986 Helsingissä. Tähän asti olen osallistunut useaan valokuvanäyttelyyn ja videoprojekteihin.