Eero Venhola 1945-2017

Kuva: Kari Markovaara.

Valokuvaaja ja suomalaisessa kameraseuratoiminnassa yli puoli vuosisataa aktiivisesti mukana ollut Eero Venhola kuoli äkilliseen sairaskohtaukseen kotonaan 2.7.2017.

Eero varttui perheessä, jossa kaikki kuvasivat. Etenkin äidillä oli tärkeä rooli Eeron valokuvaajaksi kasvamisessa – hän toimi 1940-luvulla laboranttina valokuvaamossa ja työskenteli myöhemmin Stockmannin valokuvaosastolla. Alan viimeisimmät hullutukset olivat aina heti perheen tiedossa.

Eero pääsi 17-vuotiaana oppipojaksi mainos- ja pr-kuvaamo Kuva-Markoon. Seuraavana syksynä hänet hyväksyttiin Ateneumin iltakouluun opiskelemaan.

1960-luvulla kameraseurat ja etenkin Kameraseura ry Helsingissä olivat keskeinen instituutio Suomen valokuvataiteessa. Kameraseura julkaisi Kamera-lehteä, ja monet Helsingissä toimivat ammattikuvaajat kuuluivat sen silloin noin 400 hengen jäsenistöön.

Eero liittyi Kameraseuraan vuonna 1963. Seurassa tapahtui vuonna 1967 varsin radikaali nuorennusleikkaus, kun hallitukseen valittiin neljä alle 25-vuotiasta jäsentä, mukana Eero Venhola ja minä. Uudet pantiin heti hommiin, Eero kilpailusihteeriksi. Olimme mielestämme varsinaisia nuoria leijonia. Etenkin Kameraseurojen Liiton tilaisuuksissa emme juuri peitelleet sitä, että olimme Suomen (maailman) parhaan kameraseuran staroja. Eero muisteli mielellään myöhemmin noita toilauksia.

Eero oli seuran hallituksessa kaikkiaan toistakymmentä vuotta. Sen lisäksi hän pyöritti useampaa kerhoiltaa, vastasi studiosta ja pimiöstä sekä oli mukana organisoimassa monia näyttelyitä. Eero oli myös Suomen Luonnonvalokuvaajien hallituksen jäsen usean vuoden ajan.

Eeron toimihenkilöuran rinnalle nousee hänen menestyksensä kansainvälisissä näyttelyissä. Hän oli Ismo Höltön, Antero Takalan ja muiden Imago 6 -ryhmäläisten jälkeen ensimmäinen seuraavan polven kuvaaja, joka pärjäsi kilpailuissa jo 1960-luvun puolivälissä. Vuosien varrella hänestä kasvoi Suomen Kameraseurojen Liiton mestari, suurmestari ja sittemmin eminenssikuvaaja. Hän taisi olla Suomen tilastoissa peräti toisella sijalla saatuaan kuviaan yli 300 näyttelyyn yli 40 maassa. Eero toimi myös useiden valokuvakilpailujen sekä kansainvälisten näyttelyiden tuomarina.

Seuratoimintansa ohella Eero työskenteli mainos- ja lehtikuvaajana, mutta 1990-luvulla Kameraseurasta tuli hänen elämänsä pääsisältö. Aikoinaan tutkin sekä Kameraseuran että Kameraseurojen Liiton historiaa, eikä tule mieleen, että Eeron lisäksi kameraseuratoiminnassa olisi ollut ketään muuta toimihenkilönä yhtäjaksoisesti 50 vuotta. Eero sai Kameraseura ry:n kunniajäsenyyden vuonna 2011 seuran täyttäessä 90 vuotta.

Vuonna 2015 Eero toteutti pitkäaikaisen haaveensa pitämällä 70-vuotisjuhlanäyttelyn ”Muistaakseni kuvasin” Kamera-galleriassa. Hänen kuviensa näkyvin piirre oli huumori: joko aivan silmänräpäyksessä tajuttuja tilanteita tai sitten kuvattavien reagointeja Eeron tähtäilyyn. Eero säilytti saman pilkkeen silmäkulmassaan loppuun asti.

Jussi Aalto, valokuvaaja
Kameraseura ry:n jäsen vuodesta 1965, puheenjohtaja 2002–2006

Eero Venholan muistotilaisuus ja muistonäyttelyn avajaiset

Ystävällisenä kutsuna ilmoitamme, että Eero Venholan muistotilaisuus ja samalla muistonäyttelyn avajaiset pidetään keskiviikkona 4.10. klo 18 alkaen Kamera-galleriassa, Eerikinkatu 46, Helsinki.

Kameraseura toimii -näyttelyn työryhmä 1967, vasemmalta Eero Venhola, Jaakko Holm, Jussi Aalto, Pentti Sammallahti ja Matti Kaleva. Kuva: Jussi Aalto.