Finnfoto: Tekijäfoorumi vaatii toimia hallitukselta

Tekijäfoorumi vaatii toimia hallitukselta – kohtuutta alan sopimuksiin!

Pääministeri Kataisen hallitus kirjasi hallitusohjelmaansa, että tekijänoikeuslailla säädetään tarkemmin kohtuullisista sopimusehdoista ja kohtuullisesta korvauksesta tekijöille. Tekijäjärjestöjen toistuvista vaatimuksista huolimatta hallitus ei ole ryhtynyt toimiin kirjauksen toteuttamiseksi.

Yksittäinen tekijä on erittäin heikossa asemassa erityisesti neuvotellessaan teoksensa julkaisusta suuren monikansallisen yhtiön kanssa. Käytännössä yhtiöiden tarjoamista ehdoista ei voi neuvotella. Ongelma koskee ammattilaisten ohella myös harrastajia. Viimeisimpänä esimerkkinä tästä ovat television lastenlaulukilpailut.

Ministeri Arhinmäki on julkisissa puheenvuoroissaan todennut, että vääristyneelle sopimuspolitiikalle on tehtävä jotain. Ministerin mukaan: “Heikomman osapuolen asemaa ei saa käyttää hyväksi. Heikomman osapuolen suojaaminen ja eriarvoisuuden vähentäminen ovat yhteiskuntamme tärkeitä tehtäviä”.

Tekijänoikeuslakia on muutettava niin, että se takaa luovan työn tekijöille kohtuulliset sopimusehdot ja korvauksen, jolla ammattimainen taiteen tekeminen on mahdollista. Parhaiten tämä toteutuu lisäämällä lakiin työehtosopimustyyppinen järjestelmä, jossa tekijöitä ja käyttäjiä edustavat järjestöt neuvottelevat alalleen minimiehdot. Lisäksi lain on nykyistä paremmin otettava huomioon tilanne, jossa teoksesta tulee nk. bestseller.

Tekijäfoorumi tuomitsee ne tekijöiden oikeuksien heikennyspyrkimykset, joita sisältyy ”Järkeä tekijänoikeuslakiin” -kansalaisaloitteeseen. On kuitenkin hienoa, että kohtuulliset korvaukset on nostettu esiin myös kansalaisaloitteessa. Tekijäfoorumi vaatii kohtuullisen korvauksen käsittelemistä omana kokonaisuutenaan. Tekijänoikeuslakia on muutettava niin, että luovalla työllä voi elää.

Tekijäfoorumi on 28 suoraan tekijää ja taiteilijaa edustavan ammatti- ja muun järjestön yhteenliittymä. Järjestöissä on jäseninä yhteensä noin 50 000 henkilöä.

Lisätietoja:
Suomen Muusikkojen Liitto ry/Lottaliina Lehtinen p. 040-861 3231
Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund ry/Tiia-Lotta Lehterä p. 044-207 3171
Suomen Journalistiliitto ry/ Marianne Leskinen p. 040-828 6580
Kuvittajat ry/Jyrki Vainio p. 040-520 1921
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto ry/Mirkka Kivilehto p. 09-2511 2148

Tekijäfoorumin jäsenjärjestöt:

Animaatioklinikka – Suomen Animaationtekijät ry
Finlands svenska författareförening rf
Finlands Svenska Skådespelarförbund rf
Freelance Ohjelmatyöntekijät FOT ry
Grafia ry