Finnfoto tiedottaa

Finnfoton työkalut valokuvaajille kuvavarkauksia koskevien korvausvaatimusten esittämiseksi.

Taustaa:

Nykymediassa valokuva on tekijänoikeuksien osalta usein huutolaisen asemassa. Internetissä julkaistaan luvatta ja surutta jopa selkeästi vesileimalla varustettuja valokuvia mitä erilaisimmissa yhteyksissä.

Finnfoton työkalut valokuvaajille

Finnfoto on kehittänyt erilaisia työkaluja valokuvien laittoman käytön jäljittämiseksi ja luvatta internetissä julkaistujen valokuvien poistamiseksi. Nämä ovat maksutta ladattavissa Finnfoton nettisivuilta.

Valokuvan tekijänoikeusrikkomuksen – laittoman käytön – tekijälle esitettävän  korvausvaatimuksen, eli laskun esittäminen vaatii kuitenkin hyvää tekijänoikeus- ja perintäjuridiikan tuntemusta. Siksi korvausvaatimuksen esittäminen jää usein tekemättä. Tämän vuoksi Finnfoto on neuvotellut yhteistyösopimuksen asianajotoimisto Applex Oy:lle. Sopimuksen myötä kaikilla Finnfoton jäsenjärjestöjen jäsenillä on mahdollisuus hyödyntää asianajotoimisto Applex Oy:in tekijänoikeus- ja perintäjuridiikan tuntemusta sekä valtuuttaa toimisto hoitamaan korvausvaatimusten hoitamisen.