Ismo Höltölle Valottajan arvonimi

Ismo Hölttö on ensimmäinen Valottaja

Perustamalla vuodesta 2017 alkaen arvonimen ”Valottaja” Kameraseura ry haluaa osoittaa arvostustaan seuraorganisaation ulkopuoliselle henkilölle tai taholle, joka on erityisen merkittävästi edistänyt seuran ja yleensä vapaan valokuvausharrastuksen kulttuurisia pyrkimyksiä, joko esimerkkinä tai esikuvana tai muutoin.

Ensimmäinen Valottaja on Ismo Hölttö (s.1940). Hän on innostava ja valottava esimerkki siitä, että harrastuspohjaltakin aloittaen voi nousta maailmanluokan valokuvataiteilijaksi.

Ihminen pääosassa” ei ole turhaan Höltön kuuluisimman valokuvateoksen nimi. Höltön taiteessa keskeistä on ihmisyyden arvostus. Kuvaaja lähestyy kunnioittaen kuvattaviaan. Vuorovaikutus kuvaajan ja kuvattavan välillä hakee vertaistaan.

Juuri vietettävänä Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017 Ismo Höltön merkitys korostuu siinäkin, että hänen kuvansa suomalaisista ihmisistä ovat hienosti dokumentoineet murroskautta, jolloin agraarinen Suomi modernisoitui. Viimeistään hänen 75-vuotisnäyttelynsä Ateneumissa v. 2015 osoitti nuorillekin noiden Suomen ja suomalaisuuden kuvien historiallisen merkityksen, itsenäisessä digi-Suomessakin.

Höltön piirrosnäyttely Kameraseura ry:n galleriassa samana vuonna osoitti, että väline ei rajoita luovaa mieltä.

Helsinki 17.3.2017

Kameraseura ry