Muistaakseni kuvasin – Eero Venholan retrospektiivinen juhlanäyttely

EERO-VENHOLA-70-v-juhlanayttelyn-juliste

Muistaakseni kuvasin – Eero Venholan retrospektiivinen juhlanäyttely

Kameraseura ry:n pitkäaikainen aktiivi ja kunniajäsen, valokuvaaja Eero Venhola, on koonnut 70-vuotisjuhlanäyttelynsä Kamera-galleriaan Helsingin Kamppiin.

Oletko joskus käynyt helsinkiläisen Kameraseura ry:n tapahtumissa ja ihmetellyt, kuka on se partasuu, joka tuntuu olleen kaikessa mukana niin kauan kuin kukaan jaksaa muistaa – ja on edelleen? Hän on Eero Venhola, kameraseuralainen henkeen ja vereen ja paljon, paljon muuta.

Venhola liittyi Kameraseuraan 17-vuotiaana keväällä 1963. Tähän aikaan seurassa vaikuttivat sellaiset kameraseuratoiminnan peruspilarit kuin P.K. Jaskari, Matti A. Pitkänen, Hili Raviniemi sekä monet, monet muut. Hienoja esikuvia siis löytyi sekä kuvauksellisesti että seuratoiminnan vastuutehtävistä. Ei siis ihme, että Venhola on ollut molemmissa mukana pitkään, tiiviisti ja hyvin näkyvästi.

Kameraseuratoimintansa alkutaipaleella Venhola valittiin ensimmäisen nuortenkerhon vetäjäksi. Hän joutui kuitenkin luovuttamaan vetovastuun pois, koska aloitti valokuvaopinnot Ateneumin iltalinjalla samalla kun oli oppipoikana alan yrityksessä. Venhola valmistui ammattikuvaajaksi ja perusti oman studion.

Armeijan jälkeen P.K Jaskari houkutteli nuoren kuvaajalupauksen Kameraseuran kilpailusihteeriksi ja se pesti Eerolle sopikin. Tämän jälkeen luottamustoimia on kertynyt tasaiseen tahtiin, seuran hallituksessakin yhteensä yli 15 vuotta.

Kansainväliseen näyttelytoimintaan Venhola tutustui 1960-luvun lopulla. Hyväksymisiä ja palkintoja ropisi maailmalta, mikä kannusti jatkamaan. Kaiken kaikkiaan Venhola on kerännyt kuvillaan maailmalta yli sata palkintoa ja ansainnut arvonimet Suomen Kameraseurojen Liiton mestari, suurmestari ja sittemmin eminenssikuvaaja. Oppejaan Venhola jakaa Kameraseuran Näyttelykuvaajien tapaamisissa edelleen kuukausittain.

Eero Venholan vapaaehtoistoiminta ei ole rajoittunut vain Kameraseuraan. Kutsumus luontokuvaukseen vei miehen Suomen Luonnonvalokuvaajien hallitukseen, missä hän toimi 90-luvulla seitsemän vuoden ajan. Kameraseurassa hän vetää edelleen luontokuvaukseen keskittynyttä Natura-ryhmää.

Kameraseura ei olisi Kameraseura ilman näkyviä vaikuttajia. Eero Venhola on yksi näistä vaikuttajista – yksi näkyvimmistä. Tervetuloa tutustumaan! Kannattaa pyörähtää galleriassa etenkin niinä päivinä, jolloin taiteilija itse on paikalla kertomassa kuviin liittyviä tarinoita vuosien varrelta.

Eero Venholan juhlanäyttely Muistaakseni kuvasin
Kamera-galleria 26.10.-27.11.
Lastenkodinkuja 1, Helsinki (Kamppi)

Avajaiset 24.10 klo 16. Näyttelyn avaa Kameraseuran pitkäaikainen jäsen, SKsL:n entinen puheenjohtaja ja murrerunoolija Markku Huhta