Muistojen keruu – osallistu

Muistot talteen!

Seurallamme on maineikas historia. Sen riveissä on ottanut ensi askeleitaan valokuvauksen kiehtovaan maailmaan monta suomalaisen valokuvauksen mestariluokan taitajaa. Moni muistaa mainita Höltön ja Sammallahden, joku ehkä tietää myös Setälän ja vaikkapa Mäkisen. Kameraseura ry saavuttaa vuonna 2021 kunnioitettavan sadan vuoden iän. Vaikka seuramme valokuvauksen mestarit ovatkin toimineet innoittajinamme, seuramme ei olisi päässyt tähän asti ilman jäseniämme, kaikkia meitä, jotka yhteinen innostus valokuvaukseen kerta toisensa jälkeen kokoaa yhteen. Sen takia olisikin tärkeää, että kenen tahansa meistä arvokkaat muistot koottaisiin talteen. Yhteisö tarvitsee muistinsa, ja se voidaan saada talteen vain teidän avullanne.

Kameraseura ry käynnistää nyt  ensi vuoden puolelle jatkuvan muistojen keruun. Se kutsuu kaikki jäsenensä mukaan osallistumaan sanoin ja kuvin.

Keruu toteutuu kahdella tavalla. Jäseniltä toivotaan omia muistoja kirjoitetussa muodossa ja toisaalta toivotaan myös dokumentaarisia valokuvia, jotka kertovat seuramme toiminnasta.

Jos haluat kertoa sanoin, oleellista on, mikä itsestäsi on tuntunut tärkeältä tai vaikkapa hauskalta. Muistojen aiheeksi sopii mikä vain, esimerkiksi se, mikä sai liittymään Kameraseuraan ja pysymään sen jäsenenä. Tai voit kertoa seuran yhteydessä järjestetyistä juhlista, kuvausretkistä valokuvakilpailuista, näyttelyistä, eri kerhoissa tapahtuneista asioista, yleisiä vaikutelmiasi seuratoiminnasta, seuran käytössä olleista toimitiloista ja kokoontumispaikoista eri aikoina, omia kokemuksiasi ja luonnehdintojasi, tai vaikkapa siitä, mitä osallistuminen seuran toimintaan on sinulle merkinnyt. Mikä on ollut mieliinpainuvinta seuran toiminnassa? Kerro jotain omakohtaista. Muistoja voi olla yhdestä asiasta tai vaikka kaikista noista aiheista, ja mukaan mahtuu hyvin viime vuosinakin koettua.

Jos kerrot mieluummin kuvin, kaikki sellaiset seuramme toiminnasta ja ihmisistä kertovat valokuvat kelpaavat, joista on tieto, mistä tilanteesta tai asiasta kuva on otettu ja milloin se on otettu. Myös kuvassa mahdollisesti esiintyvien henkilöiden nimet olisi arvokasta saada talteen. Jos kuvaan kuuluu tarina, sellainenkin olisi hienoa saada talteen, kunhan tarina liittyy Kameraseuraan. Jos sinulla on paperi- tai diakuvia, joiden arvelet sopivan keruuseen, voit digitoida ne ja lähettää kuvat tiedostomuodossa. Jos digitointi on hankala toteuttaa etkä halua antaa valokuviasi pois, voit jättää kuvat toimistolle digitoitaviksi. Ne palautetaan sinulle digitoinnin jälkeen.

Keruu alkaa joulukuun alussa 2016 ja jatkuu toistaiseksi.

Latauslinkin sekä tarkempia tietoja kaikesta keruuseen liittyvästä löydät täältä.

Lisätietoja keruuasioista saat myös:

Yki Hytönen
yki.hytonen (at) gmail.com